17. mai 2007

Gult kort til Pekka!

På vegne av A-laget 2007 takker vi alle tilskuerne for oppmøtet ved våre
hjemmekamper. Gøy at folk kommer og ser A-lagskamper igjen.

Hvorfor tok Pekka av seg drakta og gikk av banen? Ikke akkurat "voksent"
gjort av lagets eldste spiller. Mange undrer seg på kanskje hvorfor denne
"barnslige" handlingen. Vil påpeke at dette ikke er en "forsvarstale" for
min handling, MEN en forklaring av hvorfor og fakta!

Situasjonen fant sted i innenfor Helgens 16-meter og det var vel ca. 4 min.
igjen av kampen. Ballen er i lufta jeg tenker at den kan jeg jo prøve å
vinne på hodet. Det bilr en duell. Noe treffer meg i panna, det er en
kroppsdel et eller annet stede frqa en arm. Jeg kjenner at jeg for vondt i
hodet, begynner å svimle. Deretter tar jeg å kjenner på treffpunktet i
panna, føler at det er på vei med en "donaldkul" i panna.

Dere som har vært trofaste tilskuere til Siljans A-lag kamper tidligere år,
har kanskje fått med seg at undertegnende har noen "hodeskader" på
samvittigheten. Greit å vite at min bedre halvdel heller ikke er spesielt
fornøyd når jeg kommer hjem med skader. Dommeren ser at jeg tar meg til
panna. Han spør: "Er det noe galt?". Hvorpå jeg svarer: "Det ser du vel: Jeg
holder meg ikke til panna, hvis det ikke er noe galt! Så du ikke hva som
skjedde?". Deretter tar jeg av meg drakta og går av banen. Dette gjør jeg
fordi, at jeg ikke vil spille mer av kampen, jeg vil ha is på "donaldkulen"
for å minske "kulen" mest mulig. Jeg vet at det ikke er isposer i
medisinskrinet (dette sjekker ALLTID en gammel mann før kampen spilles -
FAKTA), det vil si at de tre isposene som var i skrinet var det hul på og
dermed ubruklige. Noe annet er jo at i mitt yrke går man i tog på
nasjonaldagen, og da er det greit og ikke se ut som om man har vært i et
barslagsmål på byen natt til 17. mai. Altså jeg ville komme meg hjem (som jo
må sies å være ganske nær Tollmyra) for å få is på "donaldkulen". Dommeren
roper på meg, og etter tredje gangen går jeg mot han. Jeg ser at han tar i
lomma si, og spør "skal du gi meg kort?". Han svarer: "Ja!". Jeg spør:
"hvorfor?", og for til svar av "mannen i gult": "Du kan ikke gå av banen
uten min tillatelse. Det kan jo være en alvorlig skade". Jeg sier nvnet mitt
og går av banen igjen.

Oppsummering av de faktiske forhold: INGEN "STYGGE" ORD BLE SAGT, HELLER
INGEN KLAGING PÅ DOMMEREN - dvs. KUN "SÅ DU IKKE HVA SOM SKJEDDE?" . Drakta
tok jeg av meg for å vise at jeg ikke ville spille mer til "benken" altså
Brede. Det var IKKE ment som en DEMONSTRASJON mot dommeren for eventuelt
dårlig dømming. Dommeren ga meg GULT KORT for at jeg forlot banen uten hans
tillatelse.

Til ALLE som var tilstede denne flott 16. maikvelden ved Trollmyra beklager
jeg min noe "korttenkt" handling på banen. Det var noen yngre
fotballspillere og kommende talenter blandt publikum og derfor og derfor VAR
IKKE MIN HANDLING ET EKSEMPEL TIL ETTERFØLGELSE.

Mvh
Pekka
(sekretær i SIL, spiller for A-laget, trener for 6-års og 7-årslaget)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Bra Pekka.
Ikke det du gjorde, men at du beklager og forteller at det IKKE er slik du eller Siljan ønsker å fremstå på banen.
Du er lagets nestor og ofte beste spiller. Dine handlinger legger lista.
Har sjøl ved mange anledninger "mista huet" så jeg skjønner....

Men det er som du skriver IKKE akseptabelt. Du, jeg og alle andre vil se et Siljanlag som spiller flott fotball som i årets tidligere kamper og behandler dommeren med respekt. Sjøl om vi kan være uenige i hans avgjørelser.
God 17 mai til Pekka og alle andre.

Even

Anonym sa...

godt gjenfortalt lagkamerat, alle som kjenner deg og din forhistorie på fotballbanen i trening og kampsituasjoner vet at du er en total ærlig og redelig fotballspiller både mot og medspillere og dommere!! slik dette ble oppfattet som sabotasje mot dommer gjennspeiler ikke deg som fotballspiller og dommern er vel ett relativt uskrevent blad og kjenner deg ikke. uansett er å blir dommeravgjørelser stort sett gjeldene selv om di ofte kan være feil... derfor, ny kreditt til Even for denne siden og mulighet for å forklare seg... helt suverent :-) freddy10

Anonym sa...

Det er lest kjære lærer. Vi skal ikke gjøre som deg. Hilsen Kjetil og Jonas i 5A og 5B.