19. september 2007

Leder`s mening

Jeg synes det er dumt at vi bruker den flotte nettsiden vår til å klage og sutre på hverandre. Her burde vi heller skryte og støtte hverandre,for det er veldig mye positivt som blir gjort av mange.
Når det gjelder saken med at Even er leder og kasserer, så har Anita H. ringt fotballkretsen,og jeg har ringt idrettskretsen ved Sondre H. Det viser seg at det er ingen problemer ved at Even har begge verv. Marianne B. og Even kan skrive under der det trengs to underskrifter. Sånn er det.
Når det gjelder utbyggingen av Trollmyra, så er ingenting bestemt. Hovedstyre har sagt ja til at Even kan jobbe med saken , men vi må ha finansieringen, anbud fra 2 entrepenører, svar fra grunneier osv på bordet, før det bestemmes noe som helst. Jeg personlig er usikker om det kanskje blir lite baneareal til mye penger, men jeg innretter meg etter hva flertallet bestemmer.

Håper vi fremover kan fremstå som ett samla idrettslag, hvor vi kommer med konstruktiv kritikk, men avstår fra krasse personangrep.Vi er ikke mange i Siljan, så ett godt samhold og en god tone mellom medlemmene er viktig.
Til de som har valgt å stå utenfor verv, men som har mange meninger og ønsker innflytelse, er det bare å melde seg hos valgkomiteen. Vi trenger nemlig alltid folk.

17 kommentarer:

Anonym sa...

Bra Kjell Olav!
Kloke ord fra lederen her. Støtter dine synspunkter!
For oss som ikke har påtatt oss noe verv i styret, men tar ansvar på andre områder som trenere, lagledere osv. er det viktig å støtte opp om det arbeidet styret gjør. Det er selvsagt bra å si sin mening - være enig eller uenig, men skal man ha noen innflytelse, må man møte opp der beslutningene tas.
For oss som står litt på ”sidelinja” i forhold til styret, skal vi fortsatt hjelpe til med å få gjennomført det styret beslutter, til beste for fotballaktiviteten i bygda!
Fint at vi har fått ei så bra nettside, med rik anledning til å komme med egne synspunkter og meninger. La oss bruke den til konstruktiv kritikk, og heller flytte personangrepene over i et annet fora.

Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Anonym sa...

Jeg har overhodet ingen problemer med kritiske innlegg. Uenighet i forkant av beslutninger er sunt. Hadde jeg vært redd for kritikk hadde det ikke vært mulig å kommenter innleggene på www.siljanfotball.no.
Personlig er jeg litt overrasket over hvor lite motstand enkelte forslag har møtt. JTC er den eneste av en hel haug med lesere som sier hva han mener. Det respekterer jeg. At han innimellom i enkeltes øyne går litt langt får så være. Jeg har som sagt ingen problemer med disse innleggene. Det er mer betenkelig hvis ingen tar til motmæle i kontroversielle forslag som for eksempel nedleggelse av Fagerlund.

En www.siljanfotball.no uten sterke meninger er ikke mitt ønske.
Even

Anonym sa...

Til deg som lurer på det sletta innlegget så var det mitt eget som jeg sletta ved en feil.....

Anonym sa...

Rettelse: Sondre H. i idrettskretsen er Sondre Fjelldalen som også er fotballspiller for Skotfoss.

Annet: Hvorfor ikke utvide gressarealet ved Trollmyra? Det eneste negative jeg kan se er at det ikke er skikkelig utreda rundt en kunstgressbane. MEN noe som er helt sikkert er at de store leieinntektene på en kunstgressbane kan man bare se bort i fra. Hvem skal leie en kunstgressbane her opp, når de "popper opp" som paddehatter i Skien. Det siste er Gulset IF som jobber med en kunstgressbane, på størrelse med en syver-bane.

Annet: Jeg sa min mening om utvidelsen av Trollmyra, og det er vel bedre at pengene går til noe som medlemmene har nytta av enn at en del penger blir brukt til avslutningstur til de som innehar styreverv. OG innteketer bilr det mindre av, dessverre.

Anonym sa...

Noen spørsmål til Styre og Stell i Siljan IL
1. Garderobeforhold Trollmyra ved nedleggelse av Fagerlund: Det er to garderober i hallen ? Skal det settes opp brakker? To garderober holder til 1 bane , men ikke til 2 når aktiviteten er på topp det vet jeg fra Tollnes der de sleit med 4 garderober på 2 baner.
2. Jeg forstår at det nok vil bli noe rimligere drift ved å samle anlegget , men å legge ned ett annlegg for å bygge en ny bane når Fagerlund fungerer i massevis skjønner jeg lite av.Leder har jo selv skryti av antall brukstimer i forhold til slitasje der .Er det tenkt på at grunnfolholda på Trollmyra ikke har vist seg særlig egnet for fotball bane så langt ? Pri en for idrettslag er å tilby aktivitet !
3. Kunstgress er fremtida i Norsk Fotball. Faktisk ikke bare i Norge .. Selv i Spania trener flere av topplaga på kunst gress. Utleie vil ikke bli den store inntektsposten det har vært for de som var tilig ute , men å bruke Egenkapital på en gressbane til istede for å gjøre en skikkelig utredning synes jeg faktsik styret i Hovedidrettslaget MÅ koste på seg eller hva sier du Kjell ? Blir jo som kjøpe Scania med snute uten intercooler og uten boggie i 2007 det her .
4.Lurer også på hva slags budsjettpost overskuddet i år ligger under ? Ett budsjett har som hovedformål å gå i null . Ikke med underskudd om det ikke er særlig påkrevd og heller ikke med overskudd. Skal de 900 000 brukes til nok en gressbane ?
5. Skremmende tanker at A laget skal klare seg sjøl . Kan nesten garantere mye av interessen rundt fotballen i Siljan i år for medlemmer fra 15-20 år kommer av et postivt miljø og bedre sportlig tilbud rundt senior fotballen i bugda .Dette er også er med å forebygge forfall fra idretten i ett alderstrinn da det finnes mange bakdører ut mot mer uheldige oppvekstsvilkår .Til dere som bare vil prioritere aldersbestemt fotball ... det kommer en tid da også ditt barn blir 16-17 år !

Mvh Øystein T

Anonym sa...

Siljan fotball prioriterer jo aldersbestemt. Og det er tom 19 år.

Anonym sa...

Kunstgress i løpet av ett år?
Neste måned blir det trolig avgjort om kommunen blir med på å bygge seks nye kunstgressbaner i Porsgrunn. Hvis politikerne går inn for spleiselaget, setter Eidanger spaden i jorda til våren.

Av Ole Martin Møllerstad Publisert 19.09.2007 - 20:00 Oppdatert 20.09.2007 - 10:33 Tips en venn om denne saken Skriv ut denne siden Se større bilde HÅPER: Leder i Eidanger Fotball, Dag Holmberg, håper at poltikerne gir grønt lys for kunstgressprosjektet i Porsgrunn. Seks klubber venter på å få kuntgressdekke på banene sine.



AVSTEMNING

Tror du det blir kunstgressbane på Eidanger i 2008?

Ja
3%

Nei
1%

Vet ikke
0%

StemDin stemme er registrert
Antall stemmer: 4
Hei, Sundjordet, Stridsklev, Herøya, Pors og Eidanger gikk i sommer sammen for å få fronte bygging av nye kunstgressbaner i Porsgrunn. Klubbene presenterte opplegget for ordfører Øystein Beyer, og i disse dager skal en prosjektgruppe utrede forlsaget for bystyret. Byens politikere vil trolig ta en avgjørelse på saken i løpet av oktober. Leder Dag Holmberg i Eidanger fotball er optimist.

– Vi har fått signaler på at flere partier er interessert i å satse på idrett. Byen trenger arbeidskraft, og det første mange lurer på når de komme til en ny by er hvor den nærmeste kunstgressbanen er. Kunstgressbaner er viktig for den fysiske aktiviteten til barn og unge, sier Holmberg.

Får bane først
De seks klubbene som gikk sammen om kunstgressprosjektet har også satt opp en prioriteringsliste, der de som trenger kunstgress mest blir prioritert først. På førsteplass finner vi Eidanger og Hei.

– Hvis politikerne blir med på dette prosjektet, kan vi begynne å legge nytt dekke til våren. Jeg regner med at hele arbeidet vil bli unnagjort på et par måneder, og at vi kan presentere en ny bane til høstsesongen 2008.

Avhengig av kommunen
Men Eidanger er helt avhengige av hjelp fra kommunen om den nye banen skal bli en realitet.

– Vi kommer ikke til å ta opp kjempestore lån for å få dette til. Da vil vi ikke få folk til å sitte i styre og stell i klubben. Vi er helt avhengige av kommunen, sier han.

Det er på tide at klubber som Eidanger og Hei får seg kunstgress, mener Holmberg.

– Hvis vi ikke får kunstgress, blir vi bare en klubb for bredden. Vi mister masse spillere i 13-14-årsalderen til klubber som Urædd og Pors. Det er fordi disse klubbene har kunstgressbaner å tilby spillerne, sier leder Dag Holmberg.

Anonym sa...

Det er jo hele problemet rundt kunstgress. Kommunene må betale moroa. Småklubbene HAR IKKE RÅD!

Og Siljan kommune vil ikke.
Felleslista ønsket ha det med i valgløftene, men fant det ikke økonomisk mulig. Og de var i opposisjon!!
Tror man det er enkelt å få med styrende politikere på kunstgress i Siljan?
Men for all del. Den som mener å klare det er hjertelig velkommen til å prøve.

Anonym sa...

Blei sagt det samme om hallen i sin tid. Tror ikke kommunen er uvillig , men det må jo komme inn søknader og gjøres formeldt Rett og slett få saken opp på dagsorden.
Men først må jo Idrettslaget finne ut a hva DE vil og ønsker !

Anonym sa...

Den hallen er allerede meget dyr for idrettslaget.
Legg til utgiftene til vedlikehold av en kunstgressbane i tillegg og regn litt på saken etterpå.....

Anonym sa...

Så bedre å ikke hatt en hall da eller ? Mindre utgifter ?

Øystein

Anonym sa...

Even om du ser bort i fra utgifter ett sekund er du da enig at Kunstgress er fremtiden og det beste for en klubb av Siljans størrelse og aktivitetsnivå?
Om svaret er nei så er det jo ikke vits å diskutere mer .
Om svaret skulle være ja er det ikke da bedre å få laget en skikkelig utredning på om det skulle være mulig å gjennomføre i løpet av 2-3 år . Og da mener jeg skikkelig alstå ved å involvere NFF, Kommunen, SILs Hovedstyre ,TFK og klubber med erfaring fra dette . Både dine skrekkeksempler og DE som er strålende fornøyd.

What do say Mr Predident hehe ?

Øystein

Anonym sa...

President

Anonym sa...

Jeg heller har ikke noe problem med å rette meg etter flertallet Kjell O. Men jeg vil alltid si fra når jeg mener noe dumt skal bli eller er iferd med å bli gjennomført.

Jeg mener det er idiotisk å bruke en mill kr på en ny grassbane når vi har nok grassbanekapasitet. Om noen føler kommentarene for krasse, ja så får de bare føle det slik.. Jeg mener både SIL og fotballgr er på villspor. Med de forutsetninger som ligger der nå, blir denne banen bygd i 2008!!

For meg er det ikke noe "must" å bygge kunstgrass. Men man må se totalen her. Bruker vi opp de pengene vi nå har spart, ja da er de faktisk brukt opp!! Og trenger vi en ny grassbane??

I år er vel første året jeg ikke har noen verv på kjempemange år. trena mitt første fotballag når jeg var 12 år gammel og har vel bidratt både i hovedstyre, fotballstyre og skigruppa. Jeg har ikke vært redd for å ta på meg verv hverken på det ene eller andre området. Og kommer sikkert til å ta på meg verv igjen, men måtte ha et hvileskjær!!

Synes mange flere burde ytre sine meninger her, men sånn er det, det er alltid en eller to som fronter meningene for en gruppe.. Og så må folk ikke glemme at jeg skryter av styret og even også da.. Ros og ris til de som fortjener det.. Lykke til med ny grassbane - kunstig eller ikke!!

Anonym sa...

Kunstgress er vel og bra men ikke for enhver pris. Og i Siljan blir prisen blir for høy.

Eneste muligheten jeg ser for å ha kunstgress er at kommunen tar hele pakka. Og deretter leier den bort til idrettslaget. Som det også burde vært gjort med hallen. En slik hall burde aldri vært eiet av et idrettslag med så få medlemmer.

Idrettslaget er helt avhengige av at kommunen påtar seg både låne og vedlikeholdsforpliktelsene. Og det kan vi bare glemme.

Derfor investerer vi forhåpentligvis pengene i et naturgress treningsfelt og en større grusbane. Da er vi gjeldfrie med bra treningsforhold og kan drive et idrettslag i noenlunde fred og ro uten et evig jag etter dugnader og andre inntekter.

Mulig enkelte synes dette er en defensiv innstilling, men det er dette det er flertall for i styrene. En av årsakene til det er antagelig fordi det er styret som må sørge for at det er inntekter til å betale lånene.

Anonym sa...

Spør bare om en skikkelig undersøkelse jeg som kan leses av ett årsmøte slik at man vet man har gjort en grundig jobb før avgjøreslen faller .
Jeg har forstått dine økonomiske synespunkter Even , men jeg håper man tar med Kommunen , NFF og TFK på råd før man gjør noe.
Når SIL bygde Trollmyra spurte Asbjørn Bentsen på Årsmøte om kunstgress var vurdert og kalkulert . Det var det ikke den gang så jeg håper det blir det nå.
Grundig !
God Kveld
Øystein