29. september 2007

Debatten om utbygging

Jeg er veldig usikker i denne utbyggingssaken. Fagerlund skal jeg gjøre mitt for at ikke blir lagt ned.
Vi er mange lag nå, så faktisk trenger vi kanskje 3 baner. Mitt lag og flere andre trener bak ungdomsskolen, og der er det ikke så gode forhold.

Men når det gjelder kunstgress-diskusjonen, er jeg redd dette blir for dyrt. Undervarme på denne kan vi bare glemme, da kostnadene vil være for store. Åfoss mener at kostnaden ved å ha undervarme på banen deres er 300 ooo i året. Banen kom på 6 mill uten undervarme, bare gresset kostet 2 millioner.Jeg tror Siljan kan droppe å tro at vi kan finansiere driften ved leieinntekter. For det første trenger vi å bruke banen til våre egne lag, for det andre er det så mange kunstgressbaner i byen at de fleste lag heller leier der.

Vi har fortsatt 400 000 kr i gjeld på Trollmyra. Dette skal betales ned. Vi har stadige utgifter på vedlikehold av hall og baner, rengjøring og annet. Det er viktig å ha penger til disse oppgavene.

Et siste poeng er at vi har problemer med å få tak i ledere til idrettslaget og undergruppene. Jeg ringte sikkert 50 personer i fjor for å få tak i en som ville være leder i Siljan IL, ingen svarte ja..Hva hvis styrene må jobbe med flere millioner i gjeld i framtiden? Hvor lett vil det være å få folk til å påta seg verv da?? For å gjennomføre et så stort prosjekt må man ha MANGE ildsjeler som drar lasset. Det er jeg usikker på om vi har idag. Derfor tror jeg vi må være realistiske, og sette oss mål vi kan leve med på kort og lang sikt.

Ser det er stort engasjement i dette spørsmålet. Men på forrige årsmøte var det 3 som møtte opp. Går utifra at alle disse engasjerte menneskene møter opp på årsmøtet i vinter, da?
Får vi plass til alle i hallen, eller må vi leie Ibsenhuset:-). Hva tror dere???

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hehe jeg ville satset på en stor scene ut fra Ramsås og la folket stå på på isen på Tjønna ,Kjell O ! Om ikke brøytekantene blir for store og vi ser bort fra Tvitenbukta hvor det er for dårlige lysforhold vinterstid bør det gå ca 2000 mennesker der uten at tryte kakene til Willy er truet !

Fra spøk til revolver : Jeg har veldig respekt for alle som tar frivillige verv i idrett . Du har mange gode argumenter Kjell og det har også Even . Mulig det blir for dyrt . MEN det er viktig å bruke tid og sjekke ut med tippemidler , kommune osv å se om SILJAN kan få til en bedre løsning enn de andre lagene du og Even nevner har fått til .At idrettslaga i Skien og Larvik har det bedre enn i Siljan tror jeg ikke på. Regnestykkene er bare litt annerledes enn Even katgoriser her på siden , men at Siljan Kommune har mye mer å gå på mot frivillig lag er det ikke tvil om . I siljan som nesten overalt .
Jeg ser i hvertfall ikke noe stort behov for å stresse i mellom en gressbane til.
Bak skoleplassen hadde vi da fantastisk mye morro både med is pigg og fotball sko kJELL o så en sesong til tåler også ungene i dag slik at man er sikker på at man gjør en riktig beslutning .
Husker så veldig godt årsmøtet da Trollmyra blei besluttet . Det var en innvending og det var om kunstgress var gjennomtenkt .La det nå for all del være grundig gjennomgått DENNE GANG med en prosjekt analyse som kan legges frem på årsmøte slik at de som møter på Tjønna ! vet at de tar ett riktig valg . Man kan liksom ikke veklse inn en treningsbane i kunstgress om om 5 år .

Telemarks hallen legger nytt kunstgress dekke i disse dager . Det bygges kunstgress over alt , men i Siljan skal de ha grass . Der er mest snø i hele fylket . Der banen skal også ligge på bygdas høyste punkt . Grunnen har vist seg svært dårlig for gressbane ( trollmyra) tidligere .De har 2 gress baner fra før. Der den nye banen skal ligge er det 2 stk garderober !
Det er helt sikkert ikke all verden s å hente på utleie lenger , men at banen kommer til å være i bruk fra morgen til kveld det garanterer jeg !
Bedre å vente 5 år på Kunstgress enn å bygge en tredje gressbane for være mitt siste ord i denne debatten.

Øystein T

Anonym sa...

I vedtaket fra SiljanFotballs styremøte står at vi ønsker å samle all fotballaktiviteten rundt Trollmyra, men det står også at Fagerlund skal opprettholdes inntil videre.

Fotballstyret tror et større fotballmiljø på et sted vil være til glede for alle som spiller fotball her i Siljan. I stedet for som i dag at noen er på Fagerlund og noen er på Trollmyra.

Det er selvsagt også penger å tjene ved å samle anleggene men det er ikke hovedmotivet. HOVEDMOTIVET ER ET BEDRE FOTBALLMILJØ!!

Anonym sa...

Noen mener ditt og jeg mener datt...

La oss få en skikkelig komite som utarbeider kunstgrass - kostnader, muligheter finans, støtteordninger, faste inntekter, sponsor, komunalt tilskudd nyetablering OG DRIFT mm..

Nøkkelen ligger i å sjekke muligheten, ikke bare synse!!

Anonym sa...

Enig at det bør være en komite. Og da kommer det alltid like store spørsmålet: Hvem skal sitte i komiteen? Folk her i bygda er jo ikke villige til å ta ansvar. Gjelder selvfølgelig IKKE ALLE!!!

La det være helt klart at KUNSTGRESS er tingen. Som sagt tidligere er Gulset i gang med å planlegge en syver-bane med kunstgress, og i går fikk jeg beskjed om at Skotfoss jobber med en utredning rundt en kunstgressbane.

Med en kunstgressbane vil SiljanFotballs fremtidige talenter få et veldig oppsivng, og kanskje vil det dra med seg flere medlemmer. I tillegg er det mange andre faktorer som å starte tidligere med treningene til de fleste lag, arrangere treningekamper for de fleste laga uansett årstid, totalt sett bedre treningsforhold uansett årstid som er positivt. MEN DET KOSTER!!!

Et klart dilemma som oppstår for idrettslaget og Siljan kommune mht økonomi er SILJANHALLEN, tror jeg. Men dette vet dere andre møe mer om enn jeg.