3. november 2007

Fotoreportasje Søntvedtkollen 2007

Etter å ha tenkt tanken mange ganger tok undertegnede omsider med seg kamera og syklet en tur til Søntvedtkollen. Siljans store hoppanlegg. Anlegget ble i følge Rolf oppbygd igjen i 1974. Jeg vet ikke når første bakken opprinnelig er bygget. Antagelig i 1956.
Det ble en spennede lørdagstur med mye gammel hopphistorie og råtne trappetrinn under beina.
Da vintrene har vært snøfattige har ikke anlegget blitt brukt de siste årene. Siste bilde jeg fant var av Rolf 4.02.1996.

Når du ser bakken fra veien ser den ikke spesielt stor ut. Men ta deg en tur over jordet/sletta å gå oppover trappene. Den er for en "ikkehopper" diger. Man må ha fått stor høyde i denne bakken. Tviler på at den passer til den moderne hoppstilen. Trappa oppover er råtten og man må trå varsomt. Det er faktisk meget bratt.
Til venstre på vei oppover har du dommertårnet. Etter å nøye å ha vurdert "råttenheten" på trappa inn til bua og buas reisverk sneik jeg meg inn. Det er 20 meter ned til bakken hvis gulvbordene skulle knekt. Fikk kjent litt på angsten. Men bua var i bra stand. Den er renovert i senere år. Telefonsambandet i Søntvedt er også artig å se på. Litt out of date:)

Videre oppover kommer man til hoppet. Det har vel også sett sine beste dager. Helt øverst har man et bra stillas. Det ser ut til å kunne bestiges i noen år ennå. Det blåste kuling på toppen så jeg fyrte kjapt av et bilde og sneik meg kjapt ned på landjorda. Men jeg så nok til at jeg kan si jeg ikke hadde turt hoppet her for en million. Eller flere millioner. Bakken ser skremmendes ut. Fra både topp og bunn.

Nesten nede tok jeg en tur inn i klubbhuset. Der finnes mye artig nyere hopphistorie. Den bør tas vare på i Siljanhallen.
En meget lærerik og spennende tur. Hvor jeg nok må konkludere med at skigruppa må øke treningsavgiften litt.........:)
95 bilder her:

6 kommentarer:

Anonym sa...

hmm.Ikke værst Even.Jeg har tatt med meg bilder mm som er verdt å ta vare på og det er noe hjemme og noe er faktisk i hallen.Bedre der enn i bua i Søntvedt.Trappa kan nok være så som så men stillas er ok og dommertårnet er ikke farlig.Siste hopp i store Søntvedt er vinteren 2001.Jeg har det på film.

Even sa...

All slik gammel historie som eks film og gamle bilder fra Søntvedt og andre steder i Siljan bør vi digitalisere å legge på siljanil.no.
Vi har samlet mye gammel historie allerede, men det er fremdeles mye igjen.

Anonym sa...

Dette var artig å se på...Litt nostalgi dukker opp med slike "dypdykk" i historien. Hoppdrakt , støvler og ski burde få en ærverdig plass i hallen. Det er vel bare langrennsski som er på plass?

Anonym sa...

Nei Marianne da. Hoppdrakt ? he he he .Det heter hoppdress. Det er forøvrig skikkelig nostalgi i hoppskiene som henger på møterom B. Det er hoppskiene til Otto Austad som vant Holmenkollen i 1953.

Anonym sa...

Uffda.. Godt jeg ikke sa trikot da...Hi hi. De skia må helt klart få en hedersplass.Ski som har rent i Holmenkollen og som fortsatt er her , det er jo kjempebra.

Anonym sa...

Morsomt å lese og se bildene av Søntvetdtkollen.
Vi her i Kragerø har også en slik mellombakke som dere i Siljan har.
Vasdølbakken har bakkerekord på 63,5 meter satt av Preben Fjære Brynemo i det siste rennet i 1996.
De to småbakkene på K36, K20 var litt i bruk i 2002, da det var et renn der.
Det er trist å se på både denne bakken og Søntvedtkollen. I begge bakkene har det vært mange hundre kanskje opp i mot tusen tilskuere en gang.
Og i dag er dem begge som så mange andre flotte anlegg nedgrodd og morkent.
Men jeg har lagt ut noen videoer på you-tube som dere kan se på, blant annet har jeg lagt ut en video av den kjnte Oddlibakken i Drangedal.

Klikk inn på: http://youtube.com/jeleriks

Vastlølbakken 1996: http://www.youtube.com/watch?v=q5r-Z0ZxFTY

Vastølbakken i dag: http://www.youtube.com/watch?v=Cvy_Okq_MDw

Oddlibakken: http://www.youtube.com/watch?v=JVKRQeNZAcc