19. november 2006

Litt tanker om innbyggere og ambisjoner

Hva kreves for å få et godt seniorlag?

Det trengs minst 11 gode spillere. Hva kreves for å bli en god spiller?

For å bli en god fotballspiller må du ha en sterk indre lyst til å spille fotball. I tillegg et visst talent.
Talentet er det flere som har, men ikke den indre lysten til å spille masse fotball. Den er det ikke mange som har over mange år. Jeg kan telle slike spillere på en hånd i Siljan de siste årene. Og det er ikke annerledes andre plasser.
Felles for disse få spillerne er at de etter hvert reiser til klubber hvor de treffer likesinnede og hvor de har bedre trenere.
Det er ikke engang en prosent av alle fotballspillerne som orker drive det til et høyt seniornivå.
Da tenker jeg på nivået over breddefotballen. Eliteserien, 1 og 2 div. Breddefotball er fra 3 divisjon.
Siljan har i dag 1 spiller som spiller på et høyt seniornivå nemlig Knut Rønningene. Og noen andre som også kan nå langt.
Hva kjennetegner disse spillerne? En stor glede av å spille og en sterk treningskultur.
De spiller masse også utenom sitt eget lag sine treninger.

Hvis vi i Siljan med 2300 innbyggere klare levere en spiller til et høyt nivå, hvor mange mennesker må vi være for å kunne ha et lag på et litt høyt seniornivå?

En 2 div spiller av 2300 innbyggere betyr et befolkningsgrunnlag på rundt 30000 for et lag i 2 div. Og kanskje rundt 20000 for et godt lag i 3 div?
Hva er realistisk i Siljan? Med 2300 innbyggere.

Dette var bare litt tankespinn en søndag på sofaen med pc i fanget…

3 kommentarer:

Anonym sa...

Må bare spørre jeg. Hvem er King Kenny? Høres ut som en som har engasjement nok til å dra dette i gang med seniorfotball og få tent guttene til riktig treningsiver. Det er som Even sier. Man må ville mer enn å stile på trening.Det koster noe(da tenker jeg IKKE penger)15 ivrige som vil så går dette bra det.Jeg kan godt bidra en gang hver 14 dag etter at gresset er grønt. Jeg trener annen hver dag.he, he

Anonym sa...

Tror jeg vet hvem KK er. Dyktig fyr men også han trenger minst 15 sultne spillere. Og en dyktig lagleder.

Anonym sa...

VILJE - det er veldig viktig for å få til noe.... Man må ville trene, ville bli god, ville bidra med dugnadsinnsats, ville ta på seg treneransvar, ville være lagleder, ville ta et styreverv, ville være formann, ville sette igang prosjekter osv...

Det er ikke mange som har den viljen i Siljan nå, det er min ærbødige påstand.

Jeg er sikker på at hvis vi VIL, så har vi kunstgrassbane med varme i full størrelse innen 3-4 år. Men når ikke en eneste fjert er interessert i å bli med på et orienteringsmøte om dette på Tollnes, så sier det sitt om VILJEN. Mye kan kjøpes, ordnes, mikses, trikses og skaffes, VILJE det er medfødt!!!!