1. mai 2006

Organisasjonsplan

Organisasjonsplan for SiljanFotball Utarbeidet mars 2006.

Årsmøtet

Årsmøtet er SiljanFotballs viktigste møte og øverste myndighet. Det bør være det årlige høydepunktet i SiljanFotball, og skal avholdes etter sesongen, men før hovedlagets. Årsmøtet kalles inn med minst én måneds varsel ved kunngjøring i posten eller direkte til medlemmene. Det legges i tillegg ut på http://www.siljanfotball.no/ sine hjemmesider på Internett.

Stemmeberettigede deltakere er ledere, trenere, dommere, spillere over 15 år og foresatte til spillere under 15 år. En forutsetning er imidlertid at medlemskontingent til Idrettslaget og treningsavgift til SiljanFotball er betalt.

Årsmøtets dagsorden:

1. Åpning

2. Valg av dirigent, referent og to personer til å underskrive protokollen

3. Årsberetning

4. Regnskap

5. Innkomne forslag (må være sendt Styret senest 14 dager før Årsmøtet)

Budsjett. Fastsettelse av treningsavgifter

Valg

Styret

Fotballstyret er SiljanFotballs høyeste myndighet mellom årsmøtene.

Styret står hvert år fritt til å bestemme møtefrekvens, men bør minimum ha ett møte i måneden.

Styret skal:

Planlegge SiljanFotballs totale drift.

Iverksette Årsmøtets og overordnede idrettsmyndigheters vedtak og bestemmelser.

Vurdere de økonomiske behov innen lagene og fordele midlene etter opptrukne planer og godkjent budsjett. Tilskudd og inntekter dis­poneres av SiljanFotballs styre.

Oppnevne etter behov komitéer/utvalg/personer for spesielle opp­gaver og utarbeide instruks for disse. Etter beste evne søke å løse SiljanFotballs oppgaver i henhold til overordnede lover, regler og normer.

Alle styremedlemmer har møterett og stemmerett vedstyremøter.

Dette gjelder ikke komitemedlemmer.

Det er lagt inn endel viktige datoer i SiljanFotballs "Årskalender":

1 jan blir det sendt påminnelse til post@siljanfotball.no : Innkalle valgkomite og innkalle til årsmøte.

11 jan blir det sendt påminnelse til post@siljanfotball.no: Påmelding aldersbestemte lag.

1 april blir det sendt påminnelse til post@siljanfotball.no: Innkalle til lagledermøte første halvdel av april samt hente håndboka på kretskontoret.

15 okt blir det sendt påminnelse til post@siljanfotball.no : Innkalling lagledermøte.

1 nov blir det sendt påminnelse til post@siljanfotball.no : Vinterklargjøre Fagerlund og Trollmyra.

29 nov blir det sendt påminnelse til post@siljanfotball.no : Påmelding seniorlag.

Disse gjentas årlig. Trenger ingen inngripen. Andre viktige datoer kan legges inn etterhvert.

Den i styret som har post@siljanfotball.no på sin PC har ansvaret for å vidresende disse til leder.

Godtgjøring av styremedlemmer

Styremedlemer med ekstra telefon og kjøreutgifter som følge av styrevervet får dette dekket. Leder får dekket bredbånd og telefon innen fornuftighetens grenser.

Leder (velges for 1 år.)

Lederen skal være en admini­strativ leder og koordinere virksomheten. Han/hun er ansvarlig for SiljanFotballs aktiviteter og har møte­rett i alle avdelinger og underutvalg/ komitéer.

Lederen skal:

innkalle til og lede styre­møtene ut fra en kjent og forberedt saksliste.

signere alle SiljanFotball sine regninger.

representere SiljanFotball i SiljanIL’s ledermøter og være ansvarlig for at aktuelle vedtak blir kjent og fulgt opp i SiljanFotball.

være Fotballgruppas representant og kontakt overfor offentlige organer, Telemark Fotballkrets og Norges Fotballforbund (NFF).

Leder av SiljanFotball inkaller til Lagledermøte som skal holdes i november måned. Dette er for å vite hvor mange lag som skal påmeldes neste sesong, og hvem som skal stå oppført som lagleder. Lag som ikke er representert på dette møtet, og ikke har gitt beskjed, risikerer å ikke bli meldt opp til serien.

SiljanFotball sin leder har ansvaret for at lagene som ble presentert på Lagledermøtet i november blir meldt opp til sesongen. Dette skal gjøres over internett.

Seniorlag skal være påmeldt senest 1.desember.

Aldersbestemte lag senest 15. januar.

Nestleder (2 år)

Nestlederen fungerer sammen med leder som et lederteam hvor funksjonene går i hverandre. Nestleder er også Lederens stedfortreder.

Sekretær (2 år)

Ansvaret for å skrive referat fra møtene i SiljanFotball samt publisere disse på http://www.siljanfotball.no/ innen en uke etter møtet er avholdt.

Kasserer (2 år)

Kasserer har ansvaret for kassererfunksjonen, som innebærer et ansvar for likviditetsstyringen, samt for at pengestrømmen inn og ut av kassen holdes under kontroll. Dette innebærer bl.a. at regninger betales i tide og at inntektsposter kommer inn i henhold til budsjettet.

Ved hvert styremøte og hvert medlemsmøte skal kasserer ha god oversikt over SiljanFotballs økonomi, slik at vedtak kan fattes.

Materialforvalter (2 år)

Materialforvalter skal forestå innkjøp i henhold til budsjett og budsjettgrunnlag.

Rekvisisjon skal foreligge fra kassere for alt som skal kjøpes inn av utstyr. Holde oversikt over alt materiell, deriblant drakter, baller, treningsvester, kjegler, vannflasker, medisinutstyr etc. Materialforvalter skal gis lagerrom i klubbhuset for alt utstyr som av praktiske grunner ikke ønskes lagret privat.

Banemester

Banemester har hovedansvaret for drift og vedlikehold av banene.. Konkrete oppgaver for gressbanene er:

Klipping av banene.

Oppmerking av banene. Se hvordan det skal merkes her: Oppmerking11er.pdf

Vedlikehold og drift av gressklipper og vanningsanlegg.

Fagerlunds banemann har ansvaret for at vannet i klubbhuset stenges og kraner og toalett tømmes for vann slik at det ikke fryser istykker.

Trollmyras banemann skal påse at vanningsanlegget ikke står med vann i når sesongen avsluttes. Slik at det ikke fryser istykker. Se instruks for vanningsanlegget her:

Gjødsel til banene sponses av Hydro gjennom Banemesterlauget.

Leverandør av vanningsanlegget: Lister VVS. Kirkeveien 59, 4580 Lyngdal, Norway http://www.lister-vvs.no/

Les hva Fotballforbundet sier om drift av gressbaner her: Naturgressboka.pdf

Vedlikehold av grusbanen.

Påtroppende banemenn tar kontakt med avtroppende for innføring i arbedsoppgavene og tildeling av eventuelle nøkler.

Dugnadsansvarlig (2 år)

Er ansvarlig for å skaffe klubben inntektsbringende dugnader innkalling til og oppfølging av dugnader fordeling og oppfølging av dugnader å skaffe dugnadsfolk etter behov .å skaffe kioskvakter for betjening av kiosken og oppfølging av disse. Kiosken skal som hovedregel være betjent når det er fotballkamper på Idrettsanlegget.

Valgkomite (2 år)


Etter manges oppfatning er dette den viktigste komité i enhver klubb. Her skal grunnlaget legges for et videre suksessfylt arbeid i klubben.

Instruks for valgkomite.
Årsmøtet velger valgkomite.
En valgkomite bør bestå av leder + 1 medlem
Leder møter i klubbens styre når saker som berører valgkomiteens arbeid blir behandlet.
Komiteen skal i hele funksjons perioden vurdere og samtale med aktuelle kandidater.
Aktivt søke å rekruttere tillitsvalgte i hele perioden.
Oppmuntre klubbens medlemmer til å foreslå kandidater.
Innstille personer til valg på klubbens årsmøte. Innstillingen gjøres i god tid før årsmøtet.

Banefordeler (2 år)

Banefordeler har ansvaret for å fordele lagenes treningstider slik at det blir mest mulig hensiktsmessig med hensyn til kampene. Banefordeler skal også fordele treningstidene på grusbanen.

Juniorkontakt (2 år)

Kontaktperson ved eventuelle spørsmål hos aldersbestemte lag opp til og med juniorlaget.

Ingen kommentarer: