16. juni 2007

Faen dommer!!!


Hvordan skal vi fremstå på fotballbanen? Er munnbruk på motspillere, dommere og medspillere helt i orden? Jeg så en omgang av juniorkampen Siljan mot Notodden i dag. To flotte lag, men en kamp som i mine øyne ødelegges av munnbruk. Det er langt i fra alle spillerne det gjelder, men noen få på begge lag ødelegger for kampen. Siljan var hverfall ikke bedre enn Notodden. Uttaleser som: "Jeg har den dommeren helt oppi halsen" hører til de bedre. "Faen dommer" var helt vanlig å høre.

DETTE ER IKKE BRA!!!

Det er ødeleggende for fotballen generelt når slik oppførsel aksepteres. Høyt tenningsnivå er ikke ensbetydende med kjefting på allt og alle.

Jeg forstår godt "faaaeeen i hælvete!!!" over seg sjøl når man mislykkes. Men jeg begriper ikke den stadige banningen mot spesielt dommeren.

Vi har lag i SiljanFotball som har nulltoleranse overfor kjefting på dommeren. Det bør alle lag i Siljan begynnne å praktisere. Hvis slik ukultur fortsetter å vokse vil det om få år bli meget vanskelig å finne noen som ønsker å dømme kamper.

Vi kan ikke forandre våre motstandere men vi kan sjøl skjerpe oss!!!

Les leserinnlegget i dagens VG (bildet)

Even E

8 kommentarer:

Anonym sa...

Har vært på mange fortballkamper opp gjennom tidene og opplevd mange kamper som har vært ubehagelig å være på pga grov munnbruk. Dagens juniorkamp mot Notodden synes jeg ikke var noe problematisk mht munnbruk. Det var en myndig dommer som slo ned på det han mente var over streken og delte ut kort for dette. Det er dommeren som har makta til å sette standarden, og dersom det markeres av dommeren må alle rette seg etter denne standarden. Som du skriver Even, skal det jo være et rimeligt høyt tenningsnivå i en fotballkamp. Dersom det enkelte ganger renner litt over for enkelte, må dommeren kunne bestemme hvor grensa går. Er selvfølgelig ikke akseptabelt at man oppfører seg som en idiot og slenger om seg med alle mulige banneord, men synes det er forskjell på en fotballkamp og søndagsskolen. Fint å ta opp denne debatten i SiljanFotball, men fra mitt ståsted på banen i dagens kamp, og etter samtale med dommeren etter kampen, synes jeg faktisk denne kampen føyer seg inn i rekken for det jeg synes er akseptabelt. Jeg ga dommeren honør for måten han taklet spenningsnivået i kampen og munnbruk.
For å si det på suporter-vis: Såppas mårru tåle!

Anonym sa...

Er helt uenig med deg.
Var dommeren fornøyd med kampen?

Hvordan man oppfatter kampen avhenger av hva man ser og hører. Fra mitt ståsted i 1. omgang var det i mine øyne fullstendig uakseptabel oppførsel ovenfor dommeren. Av begge lag, men spesielt Siljan.
At du er tøff og knallhard mot motstanderen er jeg veldig for, men la dommeren få gjøre jobben uten stadig å få drittkjeft.
Vi er avhengige av dommeren. Han er faktisk den viktigste aktøren på banen.

Jeg mener vi trenere og lagledere bør ha nulltoleranse når det gjelder banning mot dommer.
Da er det benken resten av kampen.

Anonym sa...

Hva sier juniorene, er de selv stolte av sin væremåte på banen?

Anonym sa...

Ja, dommeren sa han var fornøyd med kampen! Han ga et gult kort til Notoddenkeeperen for språkbruk etter første Siljanscoring, og sa han satt standarden der.
I andre omgang ga han rødt kort til en Notoddenspiller etter at denne spilleren var uenig i at han blåste straffespark til Siljan. Jeg stod da rett bak målet og hørte hvilke ord som blei sagt, og var imponert over hvordan dommeren håndterte episoden.
Etter min oppfatning aksepterte ikke denne dommeren noe drittkjeft fra spillerne i denne kampen, og gjorde noe med det.
Vi trenere og lagledere skal selvsagt innprente dette med språkbruk hos spillerne, men i en kamp med bra tenning skal dommeren sette standarden.
At du sier at Siljanlaget var det verste iht språkbruk sjønner jeg ikke. I tillegg til de to kortene for språkbruk som Notoddenspillerne fikk, registrerte jeg at det blei gitt gult kort til en spiller fra hvert lag etter en hard takling og litt tumulter i etterkant, og at en annen Siljanspiller fikk gult kort for en takling som var i hardeste laget.
Stian gjør en kjempejobb som trener og har aldri noe upassende språkbruk, BRA! Men dersom jeg var i hans sko og skulle sette noen på benken slik som du anbefaler han å gjøre pga språkbruk mot dommeren i denne kampen, hadde jeg hatt et problem med å finne hvem jeg skulle plassert der.

Anonym sa...

Språkbrukdebatt vil alltid være et vanskelig tema og enes om. Det er 23 forskjellig individer ute på banen. ALLE med ulikt tenningsnivå og engasjement. En dommer som Erik R. Sannerholt tåler en god del. Jeg så kun 2. omg., og la vel ikke merke til spesielt "stygg språkbruk". Det er lov til å reagere på dommeravgjørelser.

ALLE gjør vel så godt man kan, også når det gjelder oppførsel og språkbruk på banen. MEN det er svært mange ting som påvikrer en spiller i løpet av kampen; egne prestasjoner, lagkammeraters prestasjoner, dommeravgjørelser, engasjement, tenningsnviå, publikum, kommentarer osv. Da kan det være at irritasjon og frustrasjonen tar overhånd en gang i blandt. Språkbruk er ikke en stor sak i SiljanFotball etter min mening.

Mener å ha lest at dommerstanden skulle slå hardere ned på ordbruk i form av kjønnsord. Så kanskje vi skal ALLE la DOMMEREN dømme.

På A-laget er det innført bot for unødvendige kort, uansett fagre og årsaken til kortet.

Anonym sa...

Enig med deg even!!!!!!!

Å rope "faen i helvete" og "fitte" er jo totalt meningsløst på en fotballbane.. hvis man ønsker seg noen av de delene, så kan de ringe meg i morra kveld, så skal jeg gi dere oppskriften på begge deler!!

Greit nok at det ikke er søndagskkolen, men det er nok de som har gått der også som har fått begge deler!!!

Skjerp dere, vær ett forbilde og ha glimtet i øyet selv om dere gir alt..

Og hvis du menre at dommeren må tåle å høre det 2rs1, ja da må du gå tilbake til tenkeboksen og tenke!!! Og tenke kan du, det vet jeg...

Anonym sa...

Nå hørte ikke jeg de ordene du hørte på denne kampen, men du stod kanskje et annet sted enn meg, Jan Tore. Jeg forsvarer ikke hverken banneord eller bruk av kjønnsord på en fotballbane, men jeg synes faktisk SiljanJuniorene ikke har noe å skamme seg over i kampen på lørdag. Det kan godt være andre kamper juniorene eller andre Siljanlag går over streken, og debatten bør tas, men på lørdagen koste jeg meg med god kamp med høyt tenningsnivå, gode taklinger og en god dommer.
Seinest i fjor var det noen av a-kampene hvor det var pinlig å stå på sidelinje på Trollmyra å høre på språkbruk, og tidligere år har jeg også hørt trenere på a-laget som har ødelagt fotballkamper pga dårlig oppførsel.
Men dette er jo historie!
Alt rundt SiljanFotball har jo blitt bedre i år, også oppførsel/språkbruk på og rundt banen. Synes både A-lag, Juniorlag og Guttelag som jeg følger i så si alle kamper er stort sett eksemplariske! Heia SiljanFotball!

Anonym sa...

Enig, bedre i år enn tidligere år...

Likevel skal det vekk både fra trening og kamp. De som klarer å lire av seg så mye styggord, må springe mere, så de har nok med å få igjen pusten!!!

Heia Siljan - gå for opprykk uten de styggorda.