12. februar 2009

Omorganisere Siljan IL : Et styre og ei pengekasse

Ønsker å foreslå det samme som Even gjorde den 29. februar i fjor. Den gang var jeg usikker på hva jeg mente men etter å ha sittet to år i idrettslaget sitt styre er jeg enig med det Even foreslo.
Forslaget er hovedsakelig Even sitt men jeg har gjort noen personlige justeringer.

Det er på tide å omorganisere SiljanIL.

De siste 15 årene har det blitt mer og mer vanskelig å finne folk til styrevervene. Vi bør rasjonalisere SIL og gjøre tingene enklere. Hvordan?
Et styre og ei pengekasse! I en slik modell trengs det mye mindre organisering. Opplegget beskrevet her er ei grovskisse.

1. Det sitter en hovedleder, sekretær, kasserer, en representant fra hver av de forskjellige aktivitetene og noen medlemmer i styret. Alle regninger sendes til SiljanIL. Halldriften blir satt vekk til et hallstyre/komite.

2. Ansvarlige for feks skiaktivitet og fotballaktivitet har den daglige driften av dette. Man trenger ikke et stort styre for å melde opp lagene til sesongen eller melde opp løpere til renn.

3. Hovedleder i dette styret har ansvaret for totaløkonomien i SiljanIL sammen med kasserer. Penger fordeles til aktivitet utfra behov. SiljanIL har ikke lenger undergrupper som sloss om penger.

4. En kontingent for alle medlemmer. Prisen varier kun utfra alder. Da kan du delta i all SiljanIL sin aktivitet.

5. Styret finner personer til arrangement av eks SiljanCup, SiljanSprint osv ved behov. Og komiteer til å løse løpende driftsbehov.

Jeg tror det er lettere for medlemmene å si ja til en konkret arbeidsoppgave (rolle). En å forplikte seg til å være med på en masse styremøter i løpet av året. Flere andre idrettslag har prøvd dette deriblant Kvelde IL. De er veldig fornøyd med en slik organisering.
Hva mener dere andre?

4 kommentarer:

Even sa...

Bare å få gjort raskest mulig. Ikke mange i dette idrettslaget som ønsker sitte med noe som helst ansvar. (les lederjobbene). Men etter seks år med diverse verv i SiljanFotball og da heller ingen av mine håpefulle lenger er med er min tørn tatt. Gidder ingen overta lederjobben på årsmøtet blir det ingen fotball i Siljan sommeren 2009. Så enkelt er det. Og det er ikke min skyld...........

Anonym sa...

NEI, Even det er ikke din skyld. Skissen ser OK ut, og det ser forlokkende ut med enkle og få konkrete arbeidsoppgaver/roller. Virker lurt spør du meg.

Kjell Olav sa...

Ja,mange gode poeng her Johan.Men det har vel ikke vært det største problemet å få folk til å ta styreverv, men det er ledervervene som har blitt ett større og større problem.

Det du skisserer i punkt 1 er jo slik dagens hovedstyre er bygget opp med hovedleder,sekretær,kasserer,ledere av hver undergruppe og styremedlemmene i SIL. Hovedlederen vil jo få enda mer ansvar i dette forslaget enn det er nå, så vi løser ikke lederkrisen ved omorganisering.

Enig at mange av oppgavene som Siljansprint,Streetfotball,fotballskole,kiosk osv. kan delegeres til personer som ikke har noen møteplikt.Da trenger vi ikke så mange folk i styrene.

Ei pengekasse tror jeg også er lurt, vi trenger et mer samla idrettslag nå.

Det blir mindre organisering med dette forslaget,men mer ansvar til de som sitter igjen.

Anonym sa...

Vil bare si at Kjell Olav har min støtte i sine betrakninger. Jeg vil si som Even. Jeg har i alle fall tatt min tørn som leder Ski mer eller mindre siden 91 og har 3 år som leder SIl og x antall år H styret. Nye koster ønskes velkommen og har man ideer man vil ha ut i livet så stå på. Det er her virkelig muligheter til å få det som man vil. For å være personlig hadde vi det meget hyggelig og morsomt i styret da jeg var leder. Hyggelig tid, men nå er jeg tom.Ikke helt tom da. Ski har jeg kontroll på