SiljanFotball avholdt i går sitt årsmøte. Det var rundt 30 stykker til stede noe som vel må sies å være bra.
Diskusjonen gikk friskt rundt årets budsjettforslag. Mange mente dette var allt for lavt. Men som man var enige om må dugnadsjobbinga bli bedre for at vi skal kunne ha et høyere budsjett. Og det er det ikke lett å få til.
Budsjettet ble til slutt vedtatt mot rundt 10 stemmer.
Forslaget om oppjustering av treningsavgiften med kr 250 på alle spillere i SiljanFotball ble enstemnig vedtatt uten særlig diskusjon. Her er de gamle satsene.
Da det ikke var kopiert opp "Sportsplan for SiljanFotball" ble det bare lest utdrag fra denne og styret fikk fullmakt til å godkjenne denne med en liten justering ang utdanning av egene trenere.
Alle innstilte styrekandidater ble valgt.
Til slutt en sak som ikke var årsmøtesak men som ble diskutert: A-laget 2007 er trukket fra serien.
Da ingen ville ta laglederjobben ble dette konsekvensen. Mange hadde føleser rundt dette og syntes det var leit.
Diskusjonen gikk friskt rundt årets budsjettforslag. Mange mente dette var allt for lavt. Men som man var enige om må dugnadsjobbinga bli bedre for at vi skal kunne ha et høyere budsjett. Og det er det ikke lett å få til.
Budsjettet ble til slutt vedtatt mot rundt 10 stemmer.
Forslaget om oppjustering av treningsavgiften med kr 250 på alle spillere i SiljanFotball ble enstemnig vedtatt uten særlig diskusjon. Her er de gamle satsene.
Da det ikke var kopiert opp "Sportsplan for SiljanFotball" ble det bare lest utdrag fra denne og styret fikk fullmakt til å godkjenne denne med en liten justering ang utdanning av egene trenere.
Alle innstilte styrekandidater ble valgt.
Til slutt en sak som ikke var årsmøtesak men som ble diskutert: A-laget 2007 er trukket fra serien.
Da ingen ville ta laglederjobben ble dette konsekvensen. Mange hadde føleser rundt dette og syntes det var leit.
16 kommentarer:
RIP Siljan A lag.
Tungt og klump i halsen !
Tabbe i fjor ved å gå ned i 6 div. Giga tabbe nå ved å trekke laget.
Siljan inn i rekken sammen med Fossum, Fyresdal og Grane pluss tett stedene i Lågendalen.
Øystein T
TRIST. Det er vel bare en ting å si om dette....
Grunnen til at ingen vil ta på seg oppgaven som lagleder A-lag kan nok være mange. En hovedgrunn vet jeg skyldes fotballstyrets manglende vilje til å satse på seniorfotball. De blir sett på som ett utgiftssluk. Jeg mener dette er feil og kortsynt. Hvor mange klubber har gjort dette før og lykkes?? Ingen..
Det kommer til å gå sakte og sikkert nedover med fotballen i Siljan ved å drive på denne måten. Travg i 2007 sesongen på 1000 kr for en 7 åring. Forsåvidt greit, men han/hun får jo ikke avslutningspremie eller cup. Det må foreldrene ordne! Hørt på maken!!!! Jeg sa fra på årsmøtet i går, det gjorde også enkelte andre. Jeg fatter ikke at foreldrene godtar dette. De fleste er vel såre fornøyde og har greit med penger...
Hvor er samholdet??
Hvor er klubbånden????
Hvor er dugnadsånden???
Den smuldrer bort - sakte men sikkert - Våkn opp folkens!!!!!!
Er det ingen som tør å si noe eller??? Er det bare Øystein som klarer å skrive noen ord??? Igjen våkn opp..
Man kan jo ikke lage et budsjett som er helt på bærtur. Budsjettet skal være realistisk.
IKKE beskyld meg for å legge fotballen død i Siljan. Det har siste året vært arrangert Streetfotball, Trollmyra Fotballskole, Trollan07 og Siljancup.
Det var ikke mye av dette som ble arrangert tidligere.
Det er også meningen å arrangere dette i år. Det vil gi penger i kassa, og vi håper og tror at inntektene blir høyere enn budsjett. Men vet ikke derfor er budsjettet som det er.
Men det er jo ikke farlig å gå i pluss?
Når det gjelder dugnadsånden så er ikke dette nytt.
Og at du trekker deg pga fotballbudsjettet..... Ja ja
Ikke for å være stygg eller noe,men vil si det heller hadde vært viktigere å ha et a-lag i bygda istedenfor streetfotball og andre ting.Som Øystein sa så var det en kjempe tabbe å trekke a-laget ned i 6.div men det som skjer nå er helt krise.Uansett om du klarer å innse det eller ikke så går fotballen i bøgda nå bare nedover og nedover.
Jan Tore nevner også foreldre her og må vel kunne si at fra jeg var liten guttunge var det flere foreldre som engasjerte seg og stilte opp,mulig jeg tar feil men det er mitt inntrykk.
Konklusjonen min er ihvertfall at dette har er HELT feil...
LYKKE TIL
Lasse H
Du nevner 4 ting:
Siljancup har vært arrangert en rekke år tidligere, det er ikke noe nytt.
Trollan07 (dataparty) hva har det med fotball å gjøre??
Trollmyra fotballskole og Streetfotball er flott. MEN du skriver penger i kassa. Du har jo ikke sendt pengene innom kassa engang!!! Vet godt at du har brukt enormt med tid på dette. Vet også at du har hatt utgifter personlig med dette, det sa jeg også på årsmøte, ikke misforstå dette her.
Men det styret må ta selvkritikk på er måten det har blitt jobbet på siste året. Før så var det en selvfølge at det skulle være et A-lag. Det var det første som måtte på plass. Representanter i styret var enige om det. Nå blir det ikke prioritert før det er for sent. Hva er egentlig blitt gjort fra styrets side?? Hvem har tatt initiativ til hva??
Man ser nå kanskje hva personer rundt A-laget har gjort i en årrekke nå eller??
Fordi det alltid tidligere har vært engasjerte ildsjeler rundt A-laget som har brukt vannvittig med tid og krefter på A-laget. Disse personene har sett viktighetene av dette laget...
For meg står det helt klart fram - styret i Siljan fotball har ikke lagt to pinner i kors for å få til ett opplegg rundt A-laget. Nytter ikke bare å spørre om noen vil være lagleder, man må jo gi de som spørres litt TILLITT og ØKONOMISK SPILLEROM.
Dugnadsånden: Har gått jevnt nedover de siste årenene og er nå på et totalt bunnivå. Nytter ikke bare å si at "dette ikke er noe nytt..." for å få det opp å gå igjen - helt borte i natta.
Og ja, jeg trakk meg pga fotballbudsjettet - helt klart. Ut fra budsjettet styres jo aktiviteten. Og ut fra budsjettet får ingen lag premier eller cuper i år, du sa det faktisk selv på årsmøtet Even.
Tror folk både i styret og ellers er redde for å si sin mening til deg, fordi du blir sint. Jeg er ikke det minste redd for å si min mening til deg og det kommer jeg til å fortsette med.
Nå drar du lasset praktisk talt alene, hvor lenge orker du det?? Leder fotball, jr kontakt, trener 2 lag, nettsideansvarlig. Hadde det ikke vært smartere å være mere smidig og få engasjert hele medlemsmassen og skapt ny giv??
Uansett ønsker jeg deg /dere lykke til, jeg og mange andre har hjertet vårt i fotballen, derfor betyr dette så enormt mye... Sorry, men tror det er feil vei det styres mot...
Fantastisk bra innlegg Jan Tore!!!
Lasse H
Trist å høre/lese at bygdas A-lag legges ned. Etter å ha fulgt fotballen i bygda litt fra sidelinja (og knapt det) de siste to årene, må jeg si at det har ligget litt i kortene.
Veien fra å flytte lag ned i divisjonene med dertil få spillere og engasjement - for å så å trekke seg helt bort er ingen uvanlig historie.
Samtidig ble jeg mer eller mindre "sjokkert" når jeg hørte om fjorårets tilstander der det møtte 8-9 mann til bortekamper og det var få på trening. Det er jo heller ikke sånn man vil ha det, men det kunne vært rettet opp - om man hadde hatt ett lag!
Når fasiten sier det motsatte, kan veien tilbake bli fryktelig lang.
Man kan lære mye fra fortiden, men det er fremtiden som er viktigst. Og der burde Siljan hatt ett A-lag.
Det er skrevet og sagt x antall ganger, men et A-lag er faktisk en klubbs flaggskip uansett divisjon (de aller fleste steder). Unge gutter og jenter i bygda vet spillerne er, om de er i 2. divisjon eller 6. divisjon spiller mindre rolle. Forbilder er de faktisk uansett. Det er verdt å tenke på.
Håper ikke dette er starten på slutten for Siljan-fotballen!
Frode B.
Ved et Årsmøte velger man et styre og det styre støtter man ELLER stiller som motkandidat om man er rivende uenig. Klaging fra "sidelinjen" er en del av det hele, men det er lov å stille opp ! Husker fra min tid i 3 div at jeg nærmest ble litt ledd av da jeg hele sesongen "stappet " medlemskontigent i bager til voksne folk som heller brukte penger på en øl på fredag. Det er ikke samhold men egoisme.Det svir å ikke ha et A lag(også for meg) men jeg har sett i mange år at A laget IKKE deltar aktivt i SIL men for seg selv. Hvor mange A lagspillere har hatt verv mens de spiller? Tror bare det har vært Espen F og meg selv(den tok jeg i full fart, kan ta feil).Å si at A laget er en pengemaskin var nok riktig for noen år siden ,men nå ? hallo . Vi har ingen Lasse Kiste til å dra sponsorpenger. Men kom med en som klarer det og budsjettet vil øke. Vi kan begynne med de små ting. Rydde anlegg for søppel. Hvor mange gjør det i sesongen ? Jeg er IKKE anonym.Even har mange feil he, he, Men jammen har han forstått noe vedr levlige budsjett ut fra hva man har folk og vilje til. Håper det gror opp entusiasme utover dette. Det vil alltid gå i bølgedaler. Nå feks har SIL ingen leder !! Tenk på DE konsekvensene.Tror ikke alle er klar over dette.Jeg tror faktisk at veldig mange foreldre for de yngre støttet dette. Skulle ønske de var mer høyrøstede og ikke bare "snakket" og hvisket om sommeren
Noe av det du skriver Rolf er riktig, noe mener jeg er helt feil.
Dette er ikke noe skryt, men jeg hadde i 3 år i snitt vel like mye som det Lasse Kiste hadde når han dro igang den "reklameveggen" ca kr 120.000 pr år. Det som gjelder er at blir du valgt til ett verv eller tar på deg et varv, så må du faktisk yte litt. Den jobben der var faktisk ikke så vannvittig tung, men kombindert med mange andre verv blir alt tungt.
Og jeg er enig, mange a-apillere burde vært flinkere til å bidra i styre og stell.
Men de siste årene er det mange a-spillere som har hatt verv mens de spiller, ernst V, puma, Brede R, Stian H........
Og i de 2 årene jeg var oppmann så brukte a-laget litt penger, men skaffa jo inn mer enn de brukte. Det blir vel + eller?? Vareopptelling, pakkedugnader Meny, sponsorer drakter, kiosk a-kamper, inngangsbilletter a-kamper, mål aksjer, p-vakter alpin + det de andre lagene ble pålagt av evt fellesdugnader (is/lodd etc)
Så det nytter faktisk hvis det er et system på det!!
Men årsmøtet har talt - de vil heller ha det som fremlagt av planer og budsjett for 2007, det er høyeste organ i SIL / SIL fotball. Men jeg synes det fortsatt er veldig TRIST, det kan ingen ta fra meg.
Og så er det trist at du som trener for G 11 syns det er helt ok å betale kr 1150 i treningsavgift pr gutt(for det blir prisen i år) uten å få en cup eller avslutningspremie.
Som avslutning vil jeg si følgende: Pr 31.12.06 hadde SIL fotball kr. 355.806,- i kassa!!
(SIL hadde samme dato kr. 326.566) Det er faktiske tatt og kan ikke benektes.
Er det noe rart jeg reagerer på at det blir skjært ned så sinnsykt og plutselig på 1 år??? Ikke premier og cuper, som tilsammen i fjor kostet 27.736,- Det hadde vi hatt råd til!! Hallo, SIL og fotball har 700.000 kr å rutte med!!!Rolf; tror du fortsatt foreldrene synes det er greit?? Da har du forferdelig små tanker om foreldregruppen vil jeg påstå.
Fornuftig pengebruk er noe helt annet enn kutt i "hytt og pine" som har skjedd nå...
Budsjettet skal gå i balanse uten at man sper på med penger man har i banken eller bruker resten av automatinntektene.
Det må stå som en buffer hvis noe spesielt kommer på.
Det er litt som oljefondet.
Jeg har vært flink til ikke legge ut på nettsiden tallene fra tidligere år og skal heller ikke gjøre dette nå. Men det er innimellom fristende.....
Ja,jeg håper at dere får til det budsjettet..... tvilsomt slik du vil gjøre når noe blir gjort i fotballen,
la være å bokføre inntekter å utgifter,da kan det bli vanskelig i 2007....
Selge fotballer til klubben for fler tusen kr. for så å nekte å gi underbilag etterpå, så ingen vet hvor de ballene kommer fra å hvor mye fotballen tapte på de.....
Håper du har lært en del om økonomi å viktigheten av bilag etc.... Skremmende slik du har holdt på det siste året.Tror ikke alt som har vært ute på nett har vært tatt opp i styret.. Du driver ditt eget lille "firma"..
Prøv å forstå at kanskje mange andre har gode ideer til ting å, la være å bli sur for at du ikke får det som du vil. Ingen er tjent med det. Sitte i styret det siste året har absolutt ikke vært ok, det er årsaken til at jeg gir meg med verv. Trist avslutning etter mange år i forskjellige verv innen idrettslaget, som absolutt har vært hyggelige å vært med på...
Ser jo at samholdet i hele laget blir splitta på denne måten. Tenke kun seg sjøl å sitt. Ikke lur tanke.. Samarbeid til det beste for alle er tingen mener jeg.. Å stakkars juniorene som ikke har A-laget å glede seg til,ikke minst samholdet der sammen med de som er eldre..Bl.a det sosiale livet som er veldig positivt for de yngre.Har en sønn som ser tilbake på mye moro der...
Karin (xkasserer)
Det er mulig det ROLF at det bare har vært deg og Espen F som har vært aktive og samtidig hatt verv. Hilsen Johnny Puma(spillende trener i 3 år, keepertrener og spiller i 2 år, spiller og leder av fotballgruppa i 1 år, spiller og sekretær i fotballgruppa i 2 år. Gamle folk glemmer... Forstår det godt..
HEHE
Jeg håper at også de som styrer juniorlaget ser realitetene dette året. Styret skulle helt klart ha gjort som i andre klubber : tatt en avgjørelse. Den beste hadde vært å satt A-lag og jr lag i sammen. Hatt 20-25 treningsvillige mann på hver trening på stor bane. Hatt stian hovstø(Ctrener) i kapteinstolen. Fått meg, brede R, Øystein m.fler med rundt laget så stilt lag i BÅDE 6 div og jr.serie. At noen jr sier at de synes A-laget er for gamle spillere sier vel mer om at det her er snakk om folk som ikke vil satse enn at de er små... Jr lag i skien som de fleste sikler på blir satt på A-laget og det er for å få kamptrening.. Ikke for å lære bort jr.ferdigheter...
Og hva ser vi nå.. Jr laget spør A-spiller(e) om å få hjelp på treningene for å holde piffen oppe på jr.treningene... DET ER JO FORFERDELIG AT IKKE STYRET TAR SELVKRITIKK OG ORDNER OPP I DETTE. VIRKER SOM DET ER FOR SENT Å SNU.... A-LAGET HAR TRENT INNE 2 DAGER SIDEN OKTOBER OG DA HAR MANGE JR.SPILLERE TRENT MED... HVA SIER DET OM DISSE VILLE AVGJØRELSER..
Man spør ikke den dårligste hopperen om hvor stor bakke en klubb skal bygge, man spør den beste også gir han den personene i tillegg noe å strekke seg etter. hva hadde skiflygning vært da rolf hvis man skulle bygge bakker som eddie the eagle skulle markere seg i???
Nei avstanden til byen ble kortere etter årsmøte desverre.. Takk for meg.. PUMA
Hør med frank robert før fagerlund legges ned. Mulig han har noen klær i hybelen som han vil hente før det blir jevnet med jorda...
Livlig her. .Ops Beklager Puma den tar jeg !Du har virkelig gjort jobben din. Gikk litt fort i svingene.Beklager igjen !Jeg kjenner ikke fotballgruppa fra innsiden nå da jeg har sittet som leder Skigruppa siste året. Ser av mannnskapeti styret som er valgt at dette er bra folk det jeg kan se. At man er rivende uenig i budsjett og at man har meninger er fint. Håper det resulterer i at man våkner opp og tar et tak. Det er plasser ledige både som leder SIL og kanskje snart ledig plass som leder fotballgruppa?.Det er måte på hvor mye mann vil ta imot vil jeg tro ? Jeg er helt sikker på at Even og styret har oppfattet poenget med ryddighet i bilag. Vi lærer alle noe hele tiden.Det er jo mye bra som fungerte i fjor var det ikke det da ?(treningstider/info/nett /kamper) Årsmøtet fotballgr har valgt et styre og budsjett vedtatt.Nytter ikke å sitte hjemme og skrive på nett og klage. Var ikke på Årsmøte fotballgruppa selv men på det viktigste som var etterpå SIL Årsmøtet. Meg bekjent stilte ingen motkandidat opp og man skal være forsiktig med å "hugge hodet av" virkelige ildsjeler slik mange nå er i ferd med å gjøre.Feil blir gjort men man får og til ting. Hvor mange har ikke irritert seg over innbytterbokser Trollmyra? Det ble ordnet dog ikke etter boka.! Det ymtes frempå fra kasserer at ikke alt har vært som det skulle økonomisk.Det hun da mener(slik at ikke man skal misforstå )er mangel av bilag inn og ut. Det har ALDRI vært noe tema om at noen har vært uredelig så det er sagt. Hovedstyret har ALDRI hatt det som tema(Jeg som leder Skigr har aldri hørt noen fra styret har sagt noe slikt. Det er heller faktisk utgifter de personlig har hatt som ikke er kommet frem vil jeg tro. La oss nå trå til og hjelpe hverandre med vedlikehold anlegg/rydding/kioskdrift/trene lag/moro på kamper. For eget vedkommende som trener og lagleder g11 år håper jeg å få jobbet inn midler til div i løpet av sesongen med hjelp fra foreldregruppen (selv om det ikke er budsjettert).Pengene styres selvfølgelig gjennom fotballgruppas regnskap.Kanskje vi alle kan gjøre dystre spådommer til skamme ved å vise at dette går.Om noen få år har vi igjen et A lag som spiller god fotball ? Verden går ikke under med et "lite sjokkår" .Til det er livet for kort og ungene våre for viktige.ps :Skulle gjerne sett at noen ville være leder SIL så ikke undergruppene må gi seg og hallen stenges.Nå gir jeg meg med mine meninger og vil heller si mitt på lagledermøte.Viktig å ikke la meningsytringene skli over i det personlige plan.Alle er glad i fotball og idrett men ikke alle vil ta ansvar. Da må vi alle hjelpe de som gjør den jobben.Helt til slutt må jeg nevne til den anonyme at Fagerlund legges IKKE ned. Det var heller ikke forslaget om du hadde vært tilstede på Årsmøtet til SIL.Hva forslaget gikk ut på vet de som var der. NÅ skal jeg gi meg og heller ta det i et annet fora.Organisasjonskultur er egentlig ok greier.Man må bare lære det litt.
Siljan hadde i følge kontoutdraget
262.837,88 på banken 31.12. 2006.
Ikke 355 000 som Jan Tore hevder. Kontoutskrift kan fremvises.
Even Elseth
Legg inn en kommentar