30. juni 2010

En uforglemmelig uke på Kjølnes

Fra mandag til fredag i uke 25 var jeg så heldig å få være sammen med landslaget til J15 (født 1995/96). Jeg ble forespurt om å være lagleder for dette laget under Statoils Talentleir på Kjølnes, og en slik sjanse kunne jeg ikke si nei til. Landslagstroppen bestod av 18 meget talentfulle og ambisiøse jenter fra hele Norge som skulle tilbringe ei uke sammen for å bli bedre kjent og få muligheten til å utvikle seg som fotballspillere. Støtteapparatet bestod av:

Hovedtrener Jan Roar Saltvik, fagansvarlig for spillerutvikling 13-16 år i NFF
Ass.trener Erik Holtan, spillerutvikler i Telemark
Keepertrener Bente Nordby, tidligere landslagskeeper fra 1991-2007(!), og keepertrener i LSK
Fysioterapeut Gunnvor Halmøy, blant annet jobbet flere år i Start og fysio på flere aldersbestemte landslag
Analyseansvarlig Lena Tyriberget, ekspert på videoanalyse, tidligere landslagstrener og nå spillerutvikler i Indre Østland Fotballkrets
Tiltaksleder (lagleder) Lena Ingelsrudøra og undertegnede

Talentleiren bestod i tillegg til jentene av to tropper på G16-nivå, en landslagstropp og en utfordrergruppe, og det samme på G15-nivå.

NFF arrangerte også Trener III-kurs på Kjølnes denne uka, så i tillegg til spillerne som var tatt ut til selve Talentleiren var det ca 110 spillere som skulle være objektspillere på trenerkurset, og mange av disse spillerne var også aktuelle til selve Talentleiren.

Min jobb var å passe på at jentene til enhver tid hadde det bra og møtte opp til alle avtaler, passe på at fotballutstyr samt mat og drikke var på plass til alle treninger, og legge forholdene best mulig til rette for at spillerne fikk en fin opplevelse, både fotballfaglig og sosialt. I tillegg til treningsøktene fikk vi med oss A-landskampen for kvinner mellom Norge og Hvite Russland på Skagerak Arena, men den største opplevelsen denne uka var J15-landskampen mellom Norge og Tyskland på Kjølnes stadion. For oss i støtteapparatet gikk det slag i slag denne dagen – ikke ante jeg at det var så mange detaljer som skulle på plass før en landskamp! Men da jentene stod på banen med flagget på brystet, og vi stod på indre bane med NORGE på ryggen og sang nasjonalsangen – en uforglemmelig opplevelse! Vi tapte 0-2 mot det antagelig beste laget i verden i denne årsklassen, men Norge ga Tyskland skikkelig motstand, så her snakker vi om jenter som stiller helt i verdensklassen.

Å få mulighet til å få jobbe med et så profesjonelt støtteapparat og dyktige unge fotballspillere har gitt meg både inspirasjon og ny kunnskap. Talentleiren opplevdes som et faglig-sosialt utviklingssted for meg, som jeg håper å kunne dra nytte av i jobben som klubb- og kretstrener.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det fortjente du

Vera sa...

SIL er utrolig heldige som har en trener/motivator som Anita - og jeg har allerede fått se litt av det Anita har lært. Vi hadde fellestrening J16/J19 på tirsdag, og det var en morsom og lærerik økt for meg og jentene!

Tusen takk.